suplementacja biotyny

Biotyna – dla pięknych włosów, skóry i paznokci

Biotyna – (inaczej witamina H / witamina B7) to składnik odżywczy uznawany za witaminę typowo odpowiedzialną za wygląd i zdrowe włosów, skóry oraz paznokci. Stanowi popularny składnik leków oraz suplementów diety m.in. na wypadanie włosów, poprawę kondycji paznokci oraz skóry.

Oprócz wpływu na włosy, skórę i paznokcie, witamina H pełni szereg innych funkcji w naszym organizmie. Gdzie znajdziemy jej najwięcej, jakie są objawy niedoboru i kiedy należy rozważyć suplementację biotyną? Na te wszystkie pytania poszukamy odpowiedzi.

Biotyna – co to jest?

Biotyna jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, należy do witamin z grupy B. Stanowi związek organiczny, występujący w tkankach roślinnych i zwierzęcych. Występuje w formie różnych izomerów, natomiast formą aktywną w naszym organizmie jest wyłącznie D-biotyna.

Witamina H pełni istotne funkcje w organizmie, poprzez uczestnictwo w wielu reakcjach biochemicznych.

Biotyna – działanie i właściwości

Witamina B7 pełni w organizmie szereg istotnych funkcji. Bierze udział (również jako koenzym) w wielu procesach biochemicznych takich, jak synteza kwasów tłuszczowych, metabolizmie glukozy, katabolizmie aminokwasów rozgałęzionych. Wpływa na prawidłowy przebieg przemian tłuszczy i białek. Przyczynia się do stabilizowania poziomu glukozy we krwi, wpływa na pracę tarczycy oraz poziom lipidów.

Witamina H wpływa korzystnie na wygląd i zdrowie włosów, paznokci oraz skóry. Bierze udział w procesie tworzenia się keratyny (budulca paznokci, skóry i włosów).

W jaki sposób biotyna wpływa na nasz wygląd? Przede wszystkim wpływa na aktywność gruczołów łojowych, regulując ich pracę. Zapobiega nadmiernemu łuszczeniu się skóry, ogranicza stany zapalne skóry, regeneruje naskórek, nawilża skórę, wspiera gojenie się ran, zapobiega nadmiernemu przetłuszczaniu się skóry oraz powstawaniu przebarwień.

Witamina B7 wzmacnia płytkę paznokcia, ogranicza rozdwajanie się i łamanie paznokci. Przyczynia się do niwelowania problemu nadmiernego wypadania włosów, ale co istotne tylko, gdy faktyczną przyczyną jest niedobór biotyny. Ponadto wspomaga porost włosów, zapobiega ich przedwczesnemu siwieniu, niweluje przetłuszczanie się włosów.

Biotyna wpływa na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, co pośrednio pomaga wpływać na kondycję włosów, skóry i paznokci.

Biotyna na włosy i paznokcie

Witamina H wywiera korzystny wpływ na kondycję, zdrowie i wygląd włosów oraz paznokci. W kwestii włosów – zapobiega ich wypadaniu, przedwczesnemu siwieniu, nadaje im połysk, zwiększa elastyczność i grubość.

Biotyna jest niezbędna dla prawidłowego metabolizmu skóry głowy, wpływa na korzeń włosa spajając również łodygę włosa na całej długości. Normalizuje tłuszczową przemianę materii, zabiegając jednocześnie nadmiernej produkcji sebum, co ogranicza przetłuszczanie się włosów.

Witamina H zapewnia utrzymanie optymalnego stężenia cynku w skórze, zawiera w strukturze atomy siarki, które wchodzą w skład keratyny, ta zaś stanowi budulec włosów i paznokci.

Witamina B7 wpływa korzystnie również na paznokcie, zapobiegając ich rozdwajaniu, poprawę twardości i odporności na złamania. Ponadto wzmacnia płytkę paznokcia, pomaga utrzymać zdrowe paznokcie.

Biotyna na skórę

Niedobór biotyny może skutkować pojawieniem się zmian skórnych takich, jak: suchość skóry, przebarwienia, nadmiernie złuszczanie się naskórka, łojotok, przetłuszczanie się skóry czy zmiana kolorytu skóry (na szarawy).

Witamina H przeciwdziała łuszczeniu się skóry, pomaga niwelować stany zapalne skóry oraz wypryski. Wpływa na prawidłowe nawilżenie i jędrność skóry, a także regeneruje naskórek. Sprawdzi się w przypadku skóry suchej oraz przedwcześnie starzejącej się. Ponadto wspiera gojenie się ran.

Niedobór biotyny – objawy

Niedobór witaminy B7 może powodować szereg objawów, do których możemy zaliczyć:

  • występowanie zmian skórnych (np. łojotok, nadmierne złuszczenie naskórka, wypryski),
  • nasilone wypadanie włosów oraz pogorszenie ich kondycji (m.in. przedwczesne siwienie),
  • stany zapalne wokół ust,
  • rozdwajanie się płytek paznokciowych,
  • bóle mięśni,
  • drętwienie dłoni oraz stóp,
  • senność,
  • rozdrażnienie,
  • uczucie mrowienia,
  • problemy z koncentracją,
  • wzrost poziomu cholesterolu.

Należy podkreślić, że niedobór biotyny występuje stosunkowo rzadko. Co może spowodować niedobór witaminy H? Otóż nie tylko niewystarczająca podaż wraz z codzienną dietą, ale także przyjmowanie leków, zaburzających jej wchłanianie (np. karbamazepina czy fenobarbital). Niedobór może również powstawać w wyniku prowadzenia długotrwałej antybiotykoterapii czy nadużywania alkoholu.

Źródła biotyny

Witamina H występuje w produktach spożywczych zarówno pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Dobrymi źródłami biotyny są:

  • żółtka jaj (ok. 54 µg/100 g),  
  • drożdże piwne (ok. 80 µg/100 g),  
  • wątroba wołowa (ok. 100 µg/100 g),  
  • sardynki (ok. 21 µg/100 g), 
  • warzywa strączkowe (ok. 60 µg/100 g),  
  • migdały (ok. 17 µg/100 g), 
  • orzechy włoskie (ok. 37 µg/100 g),
  • soja (ok. 60 µg/100 g),
  • kalafior (ok. 17 µg/100 g).

Ponadto witaminę B7 znajdziemy rybach morskich (sardynki, łosoś), nabiale (mleko, ser), owocach (banany, brzoskwinie, arbuz), warzywach (kukurydza, pomidory, szpinak, marchew, bataty).

Należy pamiętać, że obróbka termiczna wpływa niekorzystnie na biotynę, powodując jej całkowity lub częściowy rozkład.

Suplementacja biotyny

W aptekach znajdziemy szereg preparatów z biotyną, zarówno jako leki oraz suplementy diety. Należy zwrócić uwagę na dawkę witaminy H w składzie, obecnie znajdziemy w preparatach 5 mg a nawet 10 mg. Warto wybierać środki zarejestrowane jako leki o udowodnionym działaniu. Najpopularniejszym i najbardziej znanym lekiem z biotyną w dawce 5 mg jest Biotebal.

Kiedy warto rozważyć suplementację biotyny? Przede wszystkim jeśli znajdujemy się w grupie ryzyka wystąpienia niedoboru lub gdy obserwujemy u siebie typowe objawy niedoboru. Jeśli codzienna podaż wraz z dietą jest niewystarczająca, również warto sięgnąć po preparaty z witaminą B7.

Co ciekawe, biotynę znajdziemy również w produktach kosmetycznych do wypadających włosów takich, jak szampony, maski czy serum do włosów.

Biotyna – dawkowanie i przedawkowanie

Witamina H nie posiada zdefiniowanego zapotrzebowania, przyjmuje się jednak, że wynosi ono ok. 100-300 µg/dobę. W preparatach aptecznych z biotyną znajdziemy zazwyczaj dawkę 5 mg lub nawet 10 mg w niektórych specyfikach.

Co w przypadku przedawkowania biotyny? Do tej pory nie wykazano toksycznego działania biotyny, jest ona rozpuszczalna w wodzie, a jej nadmiar jest zaś wydalany wraz z moczem. Ewentualne objawy, które mogłyby się pojawić to typowe dla zatruć, tj. nudności, wymioty, bóle brzucha, biegunka czy złe samopoczucie.

Z czym nie należy zaś łączyć biotyny? Z awidyną – białkiem, które występuje w surowych jajach kurzych, gdyż wraz z biotyną mogą tworzyć kompleks, który ogranicza jej wchłanianie.